Jeśli jesteś osobą początkującą w programowaniu, to zachęcam Cię do zapoznania się w pierwszej kolejności zagadnień teoretycznych związanych z programowaniem. Zapewne niektóre stwierdzenia będą dla Ciebie jak rzucanie zaklęć. Jednak z czasem, gdy poznasz już praktyczną stronę programowania, staną się one dla Ciebie jaśniejsze. Dlatego zachęcam, abyś wrócił do poniższych filmów po pewnym czasie, gdy nabędziesz doświadczenia – choćby podstawowego – w programowaniu.
Jeśli jesteś natomiast osobą, która ma już swoje pierwsze kroki w programowaniu, filmy mogą być również dla Ciebie. Pomogą Ci one usystematyzować pewne zagadnienia.
Wprowadzenie do algorytmów
Algorytm jest ściśle określoną listą skończonych kroków, jakie należy wykonać, aby zrealizować dane zadanie. Algorytm jest pojęciem typowo informatycznym, choć może odnosić się także do zadań spoza programowania.
W poniższym filmie omawiam zagadnienia wprowadzające, które przybliżą pojęcie algorytmu.
Wprowadzenie do schematu blokowego
Algorytmy przedstawiane są na wiele różnych sposobów. Jednym ze sposobów jest prezentacja algorytmu za pomocą schematu blokowego. Schemat blokowy jest graficzną formą prezentacji algorytmu i składa się z konkretnych figur geometrycznych, połączonych ze sobą strzałkami. Każda z figur ma konkretne znaczenie.
Chcesz wiedzieć, jak tworzyć schematy blokowe? Obejrzyj koniecznie poniższy film. Omawiam w nim funkcje najczęściej pojawiających się w schematach blokowych figur i realizuje przykładowy schemat blokowy.
Czym jest komputer? Czym jest programowanie?
Zadając pytanie “Co to jest komputer?” często słyszę takie odpowiedzi, które wskazują na to, że ludzie za komputer uważają jedynie PC. Niektórzy do PC dokładają do tego jeszcze konsolę do gry. Jeszcze inni uważają, że komputerem nie jest laptop.
W filmie poniżej wyjaśniam, czym jest czym jest komputer i mówię, dlaczego PC, konsola do gry i laptop to tylko przykłady komputerów.
Przykładowy schemat blokowy
Programowanie i języki programowania
Rozwój informatyki wpłynął na pojawienie się generacji programowania, a języki programowania wysokopoziomowego dzielą się na kilka grup. Odsłuchaj film i dowiedz się, jaki podział języków proponuję.
Biblioteki i środowiska programistyczne
Biblioteki i środowiska programistyczne są narzędziami, których zadaniem jest usprawnienie pracy programisty.
Biblioteka programistyczna jest zbiorem funkcji, programów i podprogramów. Jej zastosowanie skraca czas pracy programisty tak, że może on skoncentrować się na pisaniu zasadniczego kodu źródłowego.
Środowiska programistyczne natomiast to aplikacje komputerowe, które składają się ze wszystkich potrzebnych do pisania kodu źródłowego programów. Na rynku istnieje wiele różnych środowisk programistycznych – jedne są płatne, inne dostępne za darmo i legalnie w sieci.
Cechą charakterystyczną środowisk programistycznych jest to, że są one dedykowane zazwyczaj dla jednego języka programowania lub na ograniczonej liczby języków. Zaryzykuję stwierdzenie, że nie istnieje jedno środowisko programistyczne, które można wykorzystać do pisania programów we wszystkich aktualnie dostępnych języków.
Więcej o bibliotekach programistycznych i środowiskach programistycznych opowiadam w poniższym filmie.
OK